واقعیت این است که دستیابی به شادابی یا دستکم خرسندی، خیلی مشکل نیست اگر به توصیههای زیر توجه کنید:
شادباش ای عشق خوشسودای ما ای طبیب جمله علتهای ما
ای دوای نخوت و ناموس ما ای تو افلاطون و جالینوس ما
جسم خاک از عشق بر افلاک شد کوه در رقص آمد و چالاک شد
گاهیاوقات ایجاد شادابی در محیط کار، دشوار است. ایرادها و سرزنشهای مدیران بهخاطر تأخیر کارها یا نحوهی رفتار همکاران و یا حتی طرز نگرش منفی خودتان، مانعی جدی در مسیر شادابیست اما واقعیت این است که دستیابی به شادابی یا دستکم خرسندی، خیلی مشکل نیست اگر به توصیههای زیر توجه کنید:
1) سعیکنید خوشبین باشید: خوشبینی، داشتن نگاه مثبت و امیدواری حتی در بدترین شرایط است. خوشبینی، قابل یادگیریست. گاهیاوقات تظاهر به خوشبینی، موجب تقویت و رشد آن میشود. خوشبینی، نوعی تصمیمگیریست که کمک میکند از شغلتان راضی باشید.
2) نگرشتان را تغییر دهید: علت نیتی بسیاری از کارکنان، نگرش منفی آنان به کار است. این افراد، همیشه درگیر یک جنگ روانی درونی هستند که آیا عضو مؤثری برای سازمان محسوب میشوند یا خیر؟ با این ذهنیت که عضو مفیدی برای سازمان هستید، حس غرورتان را تقویت کنید.
3) قدرشناس شغلتان باشید: زندگی شما از طریق شغل تأمین میشود. اگر بیکار بودید، نمیتوانستید نیازهای زندگیتان را برطرف کنید، بنابراین باید از شغلتان سپاسگزار باشید.
4) از انتقاد به خود بپرهیزید: بسیاری از افراد وقتی مرتکب خطایی میشوند، احساس گناه و شرمساری میکنند. بهجای تأسف، سعیکنید از این خطا در جهت بهبود و رشد، درس بگیرید. از انتقاد منفی به خود بپرهیزید و سعیکنید خود را بهخاطر موفقیتهای هرچند جزئی تحسین کنید.
5) با همکارانتان با نرمش و گذشت رفتار کنید: گذشت در هر شرایطی -بهویژه برای افرادی که همهروزه آنان را میبینیم- دشوار است. اگر کسی شما را آزردهخاطر یا ناراحت کرد، او را ببخشید چرا که کینهورزی بر سلامت جسم و روان، اثر منفی میگذارد.
6) از خودتان حمایت کنید: انسان وقتی زیر فشار روانی و انتقاد دیگران است، بهندرت میتواند شاد باشد. بیشتر افراد ترجیح میدهند که در چنین شرایطی، بهجای مقابلهبهمثل، سکوت کرده یا اتاق را ترک کنند اما شما چنین کاری را نکنید؛ اجازه ندهید استرس و انتقادها، ناامیدتان کند. محکم بایستید و از خودتان حمایت کنید. این اقدام، موجب تقویت اعتمادبهنفس میشود.
7) شایعهسازی نکنید: شایعه، اعتمادبهنفس، روابط و اتحاد را از بین میبرد و درعوض، خصومت، کینه و بدبینی بهوجود میآورد و میتواند بهرهوری را کاهش دهد. شایعه، هیچ جنبهی مثبتی ندارد. افراد وقتی شایعه میسازند، نمیدانند چه عواقبی بهدنبال دارد. اگر میخواهید دربارهی شما شایعهای نسازند، اجازه ندهید که برای دیگران شایعه بسازند.
8) صمیمی باشید: این یک واقعیت است که کار، وقتی جذابتر میشود که همکاران خود را دوست داشته باشید. وقتی با دیگران رفتاری دوستانه و مسالمتآمیز داشته باشید، محیطی همراه با محبت و صمیمیت بهوجود میآورید.
9) انتظار تغییر داشته باشید و خود را برای آن آماده کنید: کارکنان، بیشتر از هر زمان دیگری در معرض تغییرات قراردارند. این تغییرات شامل سازگاری با خطمشیها و رویهها، فنآوریهای جدید و رشد سریع کوچکسازیست. وقتی تغییرات رخمیدهد، افراد به لحاظ مسؤولیتپذیری و توسعهی فنآوری جدید، احساس خطر میکنند.
10) درخواست انتقال کنید: اگر به همهی توصیهها عمل کردید و فایدهای نداشت، آنگاه تصمیمبگیرید که تقاضای مرخصی بلندمدت یا انتقال کنید. اگر شغلتان جذابیت و نشاط کافی نداشت، آن را رهاکنید و بهدنبال مشاغل جذابتری باشید.
همواره بهخاطر داشته باشید که شادمانی در محیط کار، نیازمند تلاشهای مستمر است. شما نمیتوانید نظارهگر اطراف باشید و هیچ کاری نکنید و فقط با آرزوی شادی، انتظار رخ دادن آن را داشتهباشید. رضایتمندی و شادمانی در محیط کار، نیازمند برداشتن گامهای اساسیست که روزانه باید انجام دهید. شادمانی را باید ایجاد و سپس آن را حفظ کرد. با استفاده از این استراتژیها و تلاش آگاهانه، بهسادگی میتوانید شادی را در محیط کارتان به ارمغان آورید.
درباره این سایت